Szkoła musi sprostać rosnącym potrzebom i dawać realną i atrakcyjną ofertę całej młodzieży. Aby wyjść naprzeciw tym wymaganiom, kadra musi „otworzyć się” na nowe technologie informacyjne, a więc musi zmienić styl nauczania, odnieść się do bogatej już literatury oraz „otworzyć się na dokształcanie i samokształcenie”. Duży nacisk należy kłaść na rozpoznanie potrzeb i „dobrych stron” każdego ucznia i na tym budować i planować jego rozwój oraz rozwijanie u uczniów umiejętności kluczowych ( a nie jak dotychczas wyposażenia uczniów w pewien zakres pojęć i wiedzy encyklopedycznej ). Wymaga to również ode mnie wypracowania stylu i dobrania odpowiednich metod pracy. Ciągłego, nowego poszukiwania i lepszego organizowania i wykorzystania jednostki lekcyjnej w procesie kształcenia matematycznego.
Reforma szkolna jest bezustannie pobudzana przez trzy czynniki: - rosnące aspiracje młodzieży i nauczycieli, - potrzeby rynku pracy, - rozwój technologii informacji. Szkoła musi sprostać rosnącym potrzebom i dawać realną i atrakcyjną ofertę całej młodzieży. Aby wyjść naprzeciw tym wymaganiom, kadra musi „otworzyć się” na nowe technologie informacyjne, a więc musi zmienić styl nauczania, odnieść się do bogatej już literatury oraz „otworzyć się na dokształcanie i samokształcenie”. Duży nacisk należy kłaść na rozpoznanie potrzeb i „dobrych stron” każdego ucznia i na tym budować i planować jego rozwój oraz rozwijanie u uczniów umiejętności kluczowych ( a nie jak dotychczas wyposażenia uczniów w pewien zakres pojęć i wiedzy encyklopedycznej ). Wymaga to również ode mnie wypracowania stylu i dobrania odpowiednich metod pracy. Ciągłego, nowego poszukiwania i lepszego organizowania i wykorzystania jednostki lekcyjnej w procesie kształcenia matematycznego. Jako wychowawca chciałabym pogłębić wiedzę o swoich uczniach i wykorzystać ją celem uzyskania lepszych efektów wychowawczych, jak również w porę zapobiegać negatywnym zjawiskom i problemom wychowawczym. I. PLAN DZIAŁAŃ
1. Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły §8 ust.2 pkt 1)
Planowane zadania
|
Formy realizacji
|
Termin
|
Dowody realizacji
|
Nawiązanie współpracy z doradcą metodycznym i dyrektorem szkoły
|
|
X.2003
|
Obserwacja zajęć lub wdrażanie sugestii dotyczących metod i zajęć do działalności dydaktyczno- wychowawczej
|
Uczestniczenie w pracach szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji wynikających z nich zadań
|
- Współpraca z rodzicami - Wdrażanie wewnątrz- szkolnego systemu oceniania - czynny udział w pracach zespołów przedmiotowych
|
Cały okres stażu
|
Akceptacja uczniów i rodziców, zapis w dzienniku o ich realizacji
|
Uczestniczenie i czynny udział w WDN oraz pracach zespołów problemowych
|
- Udział w warsztatach WDN, szkoleniowych radach pedagogicznych - Opracowanie kryteriów ocen i wymagań edukacyjnych
|
Cały okres stażu
|
-stosowanie wypracowanych metod Ankiety wśród uczniów i rodziców
|
Opracowanie testu dla ucznia rozpoczynające-go II etap edukacyjny oraz przedstawienie wyników badań z wykorzystaniem technologii komputerowej
|
- Przeprowadzenie testu wśród uczniów klas IV - Analiza wyników testu - Zweryfikowanie i ułożenie planu rozkładu zajęć dla poszczególnych klas IV z uwzględnieniem treści podstawy programowej
|
Wrzesień każdego roku
|
-publikacja drukiem wyników testu dla rodziców i uczniów zainteresowanych klas
|
Opracowanie i wdrożenie do realizacji programu autorskiego do indywidualnej pracy z uczniem o specyficznych potrzebach edukacyjnych (uczeń z dysfunkcjami, uczeń zdolny)
|
- paca z uczniem zdolnym zgodnie z opracowanym planem - praca z uczniem „słabym” zgodnie z opracowanym planem
|
wrzesień każdego roku
|
-prowadzenie dzienników zajęć pozalekcyjnych publikacja drukiem planów pracy z uczniem zdolnym i z uczniem „słabym”
|
Opracowanie cyklu zajęć w oparciu o autorskie scenariusze
|
- prowadzenie lekcji wg opracowanych scenariuszy i monitorowanie wyników pracy
|
Cały okres stażu
|
- gromadzenie scenariuszy lekcji - hospitacje realizowanych lekcji - publikacje na stronach www lub w ogólnopolskich czasopismach
|
Prowadzenie koła matematycznego
|
- opracowanie planu pracy - przygotowanie do konkursów przedmiotowych
|
Cały okres stażu
|
- na bieżąco
|
2. Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej (§8 ust.2 pkt 2)
Tworzenie narzędzi do pomiaru jakości nauczania matematyki z wykorzystaniem technologii komputerowej
|
- opracowanie testów kompetencji po klasie IV, V i VI - wspólna z dziećmi i nauczycielami uczącymi w danej klasie, analiza wyników testów
|
Cały okres stażu
|
- przeprowadzenie testów i sprawdzianów - gromadzenie przykładowych testów kompetencji - publikacja wyników dla zainteresowanych
|
Opracowanie i wdrażanie do realizacji autorskiego programu ścieżek edukacyjnych w nauczaniu matematyki
|
-praca z zespołem klasowym według opracowanego planu - monitorowanie pracy
|
Cały okres stażu
|
- zapisy w dzienniku lekcyjnym
|
3.Umiejętność dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć ( §8 ust.2 pkt 3 )
Prowadzenie rad szkoleniowych
|
-rada szkoleniowa na temat: „Ścieżki edukacyjne w nauczaniu matematyki”
-przedstawianie sprawozdań i wniosków z przeprowadzonych sprawdzianów po klasach V i VI.
|
1 lub 2 rok stażu
|
- zgromadzenie materiałów do rady
|
Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z nowymi pracownikami
|
-prowadzenie lekcji otwartych dla młodych stażem nauczycieli
|
1 raz w roku
|
-gromadzenie scenariuszy lekcji
|
Publikowanie na stronach internetowych własnych opracowań
|
- publikacje scenariuszy zajęć na lekcjach matematyki lub wychowawczych, konkursów i innych opracowań.
|
Cały okres stażu
|
- publikacje na stronach www - wycinki z gazet
|
Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z nowymi pracownikami
|
- prowadzenie lekcji otwartych dla młodych stażem nauczycieli - prowadzenie szkolenia pt. ”Aktywizujące metody w pracy z uczniem mającym trudności w nauce matematyki”
|
Cały okres stażu
|
- scenariusz zajęć - scenariusz i ankieta z przeprowa-dzonego szkolenia
|
Organizacja i realizacja imprez i uroczystości z udziałem rodziców i uczniów
|
-organizacja imprez klasowych-okolicznościowych -organizacja imprez ogólnoszkolnych -organizacja cyklicznego konkursu ogólnoszkolnego „1 z 10”, czy „Origami” -organizacja wycieczek krajoznawczych
|
Cały okres staż
|
Scenariusze i sprawozdania z imprez
|
4.Opracowanie i wdrażanie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich ( §8 ust.2 pkt 4a):
Opracowanie programu koła zainteresowań matematyką
|
- opracowanie planu pracy przygotowanie do konkursów przedmiotowych
|
Cały okres stażu
|
-na bieżąco
|
Współudział w tworzeniu i realizacji ogólnoszkolnych programów: wychowawczego, profilaktycznego
|
- opracowanie planów wychowawczych w poszczególnych klasach z uwzględnieniem założeń ogólnoszkolnego planu wychowawczego
|
Wrzesień każdego roku
|
- plany wychowawcze
|
Współudział w opracowaniu programu wspierania uczniów z problemami osobistymi i rodzinnymi
|
- realizacja zadania wg opracowanego planu
|
Cały okres stażu
|
- program
|
Opracowanie raportów zawierających wyniki badań
|
- zdiagnozowanie potrzeb edukacyjnych ucznia, oraz wnioski i opisy modyfikacji działań
|
IX. 2003 IX.2004 IX.2005
|
-przeprowadzone testy(sprawdziany)
|
5. Wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy ds. programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego podręczników lub środków dydaktycznych (§8 ust.2 pkt 4b):
Uczestnictwo w posiedzeniach okręgowej komisji egzaminacyjnej (o ile zostanę zakwalifikowana na kurs)
|
- wykonywanie zadań egzaminatora komisji
|
Cały okres stażu
|
- zaświadczenie
| 6. Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących działań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych (§5 ust.2 pkt. 4c)
Uzyskanie kwalifikacji egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej ( o ile zostanę zakwalifikowana na kurs)
|
-kurs na egzaminatora w szkole podstawowej
|
Cały okres stażu
|
zaświadczenie
|
Uzyskanie kwalifikacji do prowadzenia zajęć z informatyki
|
- studia podyplomowe informatyka
|
Cały okres stażu
|
świadectwo ukończenia studiów
|
7. Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami ( §8 ust.2 pkt.4e):
Pozyskiwanie środków unijnych na rzecz szkoły
|
- pozyskiwanie środków w programach SOCRATES COMENIUS
|
Cały okres stażu
|
|
Pozyskiwanie sojuszników i sponsorów do realizacji zadań sprzyjających podnoszeniu jakości szkoły
|
- pozyskanie sponsorów nagród do konkursu „Matematyczne 1 z 10” oraz „Origami” - pozyskiwanie sponsorów na wyposażenie klasy w pomoce dydaktyczne i zagospodarowanie wnętrza klasy
|
Cały okres stażu
|
- utworzenie biblioteczki matematycznej - wykonanie tablic matematycznych i okolicznościo-wych - nagrody w konkursach
|
Działania w zakresie profilaktyki, promocji zdrowia
|
- współpraca w realizacji konkursów związanych z propagowaniem zdrowego trybu życia -współpraca z pielęgniarką szkolną i pedagogiem -współpraca z MCEE
|
Cały okres stażu
|
- sprawozdania
|
Postępowanie w sprawach nieletnich
|
- współpraca z pedagogiem szkolnym współpraca z poradnią PP - współpraca z pogotowiem opiekuńczym - współpraca z kuratorem sądowym
|
Cały okres stażu
|
- zaświadczenia i dokumentacja współpracy
|
Podejmowanie wraz z uczniami zadań mających na celu pomoc ludziom w trudnej sytuacji materialnej
|
- zbiórka pieniędzy na rzecz Pogotowia Opiekuńczego w Zielonej Górze
|
Okres około Bożona-rodze-niowy
|
- sprawozdania z akcji
|
8.Uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej ( §5 ust.2 pkt.3f):
Opracowania metodyczne
|
-scenariusze zajęć, artykuły metodyczne, programy nauczania matematyki
|
Cały okres stażu
|
- do wglądu w dokumentacji
|
Publikacje, artykuły w czasopismach i wydawnictwach zbiorowych
|
-wysyłanie sprawozdań z ważniejszych imprez do fachowych publikatorów np. „Matematyka w szkole”, „Matematyka” - ogłaszanie i zapraszanie mediów na szkolne i pozaszkolne imprezy
|
Cały okres stażu
|
- wycinki z gazet
| Anna Radczyc-Grzelak |